סקירת ביקורת של ספר חדש
סקירת הביקורת נכתבה ע"י רונן דורפן ב" ישראל היום", 19 לאוקטובר 2017
נדיה קומנץ' היתה אבטיפוס של מתעמלת, והניסיון לציירה כתוצר קומוניסטי עושה עוול לגדולתה * ביוגרפיה חדשה על אודותיה מחדדת את ההבנה הזו
נדיה קומנץ' הגיעה אמנם מארץ קומוניסטית (רומניה), אבל מהבלקן המסתורי ולא מערי התרבות של הגוש הסובייטי. קטנת גוף, עצובת פנים ואקרובטית שאמנם נרמז עליה מעט ב־1972, בהופעותיה של אולגה קורבוט – בת למשפחת קרקסנים בלארוסית – אבל הפעם בהיקף שלא היה אפשר לדמיין.
כמה רחוק בדמיון? אחרי התרגילים ההיסטוריים של קומנץ' באולימפיאדת מונטריאול הופיע על המסך הציון 1.00. 1 מתוך 10. מערכת לוח התוצאות כלל לא היתה ערוכה למצב של ציון 10. אצל קומנץ׳ השלמות האנושית תפסה את הטכנולוגיה מנמנמת.
מצד אחד היא העלתה את יוקרת הענף לגבהים, מצד אחר פתחה דיון בשאלה מה אפשר לדרוש מילדות קטנות למען תהילה ספורטיבית – להן, או לארצן. קומנץ׳ גררה הבנה שהתעמלות אולימפית אינה עיסוק טבעי לנשים צעירות. זהו סיפור שנכתב בדמעות ובחרדות של המתאמנות האלמוניות. אדם ישר לא יכול לצפות בסלטה לאחור ונחיתה מושלמת על קורה ולהסיק שהוא צופה במשהו שהוא תוצר של ילדות נורמלית. ובכך עוסק הספר ״הקומוניסטית הקטנה שאף פעם לא חייכה״ של לולה לפון, סופרת צרפתייה ממוצא רומני.
ראו גם :